Auton peseminen muistuu mieleen viimeistään loskakelillä, kun auton alkuperäinen väri on muuttunut masentavan harmaanruskeaksi. Kura ja hiekka tuleekin pestä pois joko omatoimisesti tai autopesulassa, mutta moni jättää huomioimatta auton maalipinnan hoidon kannalta tärkeimmän seikan, eli vahauksen.
Vahauksen tärkeyttä ei kannata aliarvioida
Auton maalipinta ei ainoastaan näytä hyvältä, vaan sen tehtävänä on suojata auton koria UV-säteilyltä, tahroilta, sateelta ja hankaumilta. Maalipinnan kuluessa suojausteho vähenee huomattavasti ja auto alkaa ruostua. Pelkkä säännöllinen peseminen ei riitä suojaamaan autoa kaikelta siltä rasitukselta, jolle se päivittäin joutuu alttiiksi. Vahaus antaa autolle likaa ja vettä hylkivän pinnan, joka aurinkovoiteen tapaan myös suojaa auringon UV-säteilyn haalistavilta ja ruostumista edistäviltä vaikutuksilta. Vahauksen tunnistaa kiiltävästä pinnasta ja sateen jälkeen vesipisaroiden kertymisestä “helmiksi” auton pinnalle.
Eri palveluntarjoajien suositukset vaihtelevat, mutta nyrkkisääntönä vahaus tulisi suorittaa kaksi kertaa vuodessa renkaiden vaihdon yhteydessä. Näin auton maalipinta on suojattu naarmuuntumiselta, haalistumiselta ja ruosteelta, ja auto säilyttää arvonsa pitempään. Käsinvahaus antaa tehokkaimman suojan verrattuna esimerkiksi autopesuloiden automaattiseen ohjelmaan, joka antaa maalipinnalle vain kevyen kosmeettisen silauksen, tai konevahaukseen joka saattaa hutiloiden käytettynä naarmuttaa maalipintaa. Vaikka auton voi vahata itse, on usein parempi jättää työ ammattilaisen hoidettavaksi, sillä väärin tehty huolto voi pahimmillaan tärvellä maalipinnan kokonaan.
Vahauksen hintoja vertaillessa on hyvä muistaa, että hyvää ei saa halvalla. Budjettivahauksessa jää usein käsittelemättä ovenkahvat sekä hankalimmat raot ja syvennykset, eikä vahauksen kokonaisjäljessäkään aina ole kehumista. Parhaan lopputuloksen saamiseksi on syytä valita asiansa tunteva ammattilainen, joka osaa valita auton ikää ja kuntoa vastaavan vahan.
Peruskäsittelyn lisäksi auton voi suojata kovavahauksella tai kestopinnoitteella. Näistä kovavahauksessa auton pinnalle levitetään pesun ja vahauksen jälkeen kovetinaine, joka tarjoaa pitkäkestoisen suojan. Käsittely on tarpeellista uusia noin kerran vuodessa. Kestopinnoite puolestaan lisää auton kykyä kestää voimakkaita pesuaineita ja hylkiä likaa, sekä vähentää pesun tarvetta, joskaan ei poista sitä kokonaan. Kestopinnoite vaatii myös perusteellisen pohjatyön, jolla varmistetaan maalipinnan virheettömyys. Loppujen lopuksi ei ole suurtakaan eroa sillä, valitseeko käsittelyksi perus- vai kovavahauksen tai kestopinnoitteen. Käsittelyt suojaavat autoa hieman eri astein ja ne on uusittava erilaisin aikavälein, ja on kuljettajan itsensä mieltymyksistä kiinni, mihin lopputulokseen päädytään. Ammattilaiset osaavat auttaa tässäkin.
Kun auton ulkokuori on hoidettu kuntoon pesulla ja vahauksella, ei tule myöskään unohtaa auton sisätiloja. Sisätilojen puhdistuksen voi niin ikään hoitaa itse, mutta yhtä hyvin sen voi tilata ammattilaisliikkeeltä auton vahauksen yhteydessä. Ammattilaisia tarvitaan myös, mikäli auton sisätiloihin on suunniteltu perusteellisempaa remonttia, etenkin mikäli autoa on suunniteltu käytettäväksi työtehtävissä. Autoon saa kätevästi lisätilaa esimerkiksi tuplalattian asentamalla, jolloin huoltokäytössä olevan auton työkaluihin on vaivaton pääsy samalla kun tilaa vapautuu muille kalusteille.
Autoon on myös mahdollista hankkia käyttöä helpottavia lisävarusteita, kuten peruutuskamera, parkkitutka, lämmittimen kaukokäynnistys, tai murtosuoja, joiden asennuksia pakettiautoihin tarjoaa etenkin Work System, https://www.worksystem.fi/in kaltaiset palvelut. Pienilläkin muutoksilla saadaan lisättyä auton turvallisuutta ja käyttömukavuutta, minkä lisäksi auton yleisilmettä voidaan kohentaa korimuutoksilla, kuten vaikkapa valokaarella joka on Suomen pimeinä kuukausina hintansa arvioinen lisävaruste. Näin saadaan taattua ajoneuvon turvallisuus ja suojaus ympäri vuoden, sekä sisältä että ulkoa.