Uuden auton hankkiminen ja sen käyttöiän pidentäminen

Uutta autoa hankittaessa useimmille keskeinen tekijä on hinta. Toki on niitäkin ökyrikkaita, jotka kävelevät vaan Mersun tai BMW:n liikkeeseen ja ostavat heti parhaan mallin. Mitä muita asioita kuin hinta tulee ottaa huomioon hankittaessa uusi auto? Lue artikkelimme ja ota selvää!

Hinta on kynnyskysymys uuden auton hankinnassa

Kunnollisen uuden auton hinnat alkavat nykyään 20 000 eurosta. Jos haluaa vaikkapa Mazdan, Hondan tai Toyotan farmarimallin, hinta on noin 29 000 – 37 000 euroa. Farmarimalli voi olla myös sport tourer -nimellä. Jo pelkkä BMW:n lyhyt malli eli hatchback maksaa noin 29 000 – 38 000 euroa.

Jos haluat saada auton pari tonnia halvemmalla, kannattaa tingata hinnasta. Käy koeajolla ja pyydä tarjous. Älä osta vielä samana päivänä. Kun myyjä soittaa sinulle seuraavana päivänä, sano, että sait huomattavasti reilumman tarjouksen kilpailijan vastaavasta autosta.

Tällöin myyjä todennäköisesti kysyy sinulta, että voisiko hän tehdä jotain hinnalle, jotta hankkisit heidän autonsa. Tee vastatarjous, joka on kolme tonnia alempi kuin alkuperäinen tarjous. Lopulta myyjä suostunee alentamaan hintaa kahdella tonnilla. Auton rahoitusta voi hankkia esimerkiksi osoitteesta https://www.freedomrahoitus.fi/.

Uuden auton omistaminen on huoletonta

Uuden auton omistajalla ei ole niitä monia huolia, joita on vanhan auton omistajalla. Uuden auton omistajan ei tarvitse katsastaa autoa neljään vuoteen, koska uusissa autoissa on minimaalisesti vikoja. Hänen ei tarvitse miettiä ylimääräistä öljyn kulutusta eikä pohjan tai helmojen ruostetta. Hänen ei tarvitse miettiä akun kestoa eikä naarmuista tuulilasia.

Ei siis ihme, että moni hyvätuloinen vaihtaa aina auton kolmen vuoden ikäisenä, jotta välttyy monilta huolilta. Uudella autolla ajelu on miellyttävää, mutta myös kallista. Kun auto ajetaan ulos liikkeestä, sen arvo tippuu heti pari tonnia.

Uutta autoa suojellaan monilta vahingoilta

Uuden auton omistaminen ei silti ole täysin huoletonta, koska sitä pitää suojella vahingoilta. On varottava naarmuttamasta sitä parkkihallissa tai pensaiden vierestä ajettaessa. On huolehdittava varkausturvasta ja siitä, että kukaan ei kolhi autoa parkkipaikalla. Autoa ei myöskään kannata jättää parkkiin kaupunginosiin, joissa on paljon ilkivaltaa.

Onneksi on olemassa kuitenkin vakuutukset, joihin voi valita mukaan kaskon ja sirpalevakuutuksen. Vakuutukset antavat tietynlaisen mielenrauhan uuden auton omistajalle. Silti uutuuttaan kiiltävä musta auto voi olla herkullinen kohde vandaalille, joka naarmuttaa sen sivua avaimella jättäen siihen valkoisen viirun.

Jos uuteen autoon tulee peltivaurio, sen hinta alkaa lähes poikkeuksetta 2 500 eurosta. Omistaja maksaa omavastuun, joka voi olla noin 200 euroa. Nykyisissä autoissa korin peltiosat ovat niin erityislaatuisia, että niitä aletaan harvoin oikomaan ja korjaamaan. Vaurioituneen osan tilalle tilataan vastaava uusi osa. Lisäksi uusissa autoissa peltiosat ovat isoja: jos lokasuojan ympärys kolhiintuu, on vaihdettava koko osa, joka saattaa ulottua auton keulasta perään asti.

Huolto on kaiken a ja o

Uuden auton hoidossa parasta on säännöllinen huolto 20 000 ajokilometrin välein. Öljyt kannattaa vaihdattaa 10 000 ajokilometrin välein. Uuden auton omistajan ei tarvitsekaan huolehtia öljyn lisäämisestä, koska tämä vaihtoväli hoitaa homman hänen puolestaan.

Kun ajokilometrejä alkaa olla 100 000, on aika vaihdattaa jarrupalat. Jos määräaikaishuollossa ei ilmoiteta kuluneista jarrupaloista, 90 000 ajokilometriä on korkea aika alkaa miettiä asiaa. Kuluneilla jarrupaloilla ajaminen tekee urat jarrulevyihin, ja jarrulevyjen vaihdattaminen on kallista.