Museoautot

Kulutushysterian vastapainoksi Suomessa on ollut vallalla jo pitkään vanhojen tavaroiden ja esineiden tuunaaminen. Perintöhuonekalut viime vuosisadalta tai kierrätyskeskuksesta löytynyt hieman kärsinyt lipasto saa innokkaan tuunaajan käsissä uuden ilmeen ja uuden kodin. Vanhoihin tavaroihin liittyy nostalgia ja tunnelmaa, ne kertovat omaa tarinaansa menneiltä vuosilta.

Vanha tavara kiinnostaa

Beekbergen, The Netherlands - September 6, 2015: 1950s Volkswagen Samba or Sunroof Deluxe classic car. Two people are sitting inside the VW that is driving on a country road.

Erityisen arvokkaita ovat esineet, joihin liittyy tunneside. Esine menneiltä ajoilta on myös yksilöllinen, varsinkin, jos sitä on tuunailtu itse hieman uudenlaiseen ulkoasuun, samanlaista ei taatusti tule silloin vastaan naapurissa. Ekologisten arvojen aikakaudella tuntuu hyvältä kattaa aamiainen puupöydälle, jolta on nautittu aamiaista jo useampi vuosikymmen aiemmin, se luo jatkumoa sukupolvien rihmastoon.

Museoauto henkii nostalgia

Museoautoharrastus on suosittua Suomessa ja tilastojen mukaan se on kasvava trendi. Museoautoilla ei ajeta kilpaa ja oteta irti kaikkea auton moottorin tehoista vaan niihin liittyvä harrastus on jotain aivan muuta. Museoautoista innostuneet ovat kiinnostuneita hyvin säilyneistä antiikkisista ajopeleistä ja niiden huoltamisesta, autoja ei ole tarkoitus revitellä vaan hoitaa hyvin.

Museoautoja säätelevät tarkat kriteerit, joita valvoo valtakunnallinen museoajoneuvojärjestö. Ajopelin tulee täyttää seuraavat kriteerit, jotta sille voidaan hakea museoajoneuvon statusta:

  • Ajoneuvon tulee olla vähintään 30 vuotta vanha
  • Sen tulee olla rakenteeltaan ja ulkonäöltään lähellä sitä mitä ajoneuvo oli valmistuessaan, ajopeliä saa toki entisöidä mutta sen alkuperäiset ominaisuudet pyritään tällöinkin säilyttämään. Tietynlaiset muutokset kuten turvavyöt, joita ei ennen asennettu, hyväksytään.
  • Auton lisäksi museoajoneuvon statuksen voivat saada myös moottoripyörät, pakettiautot ja traktorit.
  • Ajoneuvon tarkistaa aina kaksi järjestön hyväksymää tarkastajaa.
  • Ajoneuvolla saa museoajoneuvoksi hyväksymisen jälkeen ajaa korkeintaan 30 päivää vuodessa.
  • Museoajoneuvoa koskevat erilaiset vakuutussäännökset kuin tavallista autoa.

Museoajoneuvojen tuunaaminen on harrastus

Vanhat autot kiinnostuvat niin niiden omistajia kuin muitakin, jotka saapuvat katselemaan eri puolilla Suomea järjestettäviä tapahtumia. Museoautojen omistajat järjestävät näyttelyitä ja ajotapahtumia, näissä tapahtumissa alan harrastajilla on mahdollisuus vaihtaa tietoa autojensa entisöinnistä ja muista alaan liittyvistä uutisista. Autojen ystäville tilaisuus tarjoaa mahdollisuuden ihastella kauniita ja hyvin pidettyjä vanhoja autoja.

Ajoneuvorekisterissä on muutama kappale autoja, jotka on valmistettu 1900-luvun alussa, nämä ovat ulkonäöltään ja toiminnaltaan erilaisia kuin nykyiset menopelit, todellisia antiikkiautoja. Suurin osa autoista on kuitenkin iältään noin 40 vuoden ikäisiä. Tapahtumassa on ilo seurata rauhallisesti kulkevaa letkaa, jossa toinen toistaan kauniimmat, oman ajan henkeä henkivät autot seuraavat toisiaan.